Drie snelle, gezonde en heerlijke gerechten voor extra fuel

Op zoek naar lekkere en verantwoorde gerechten? Hieronder vind je drie voedzame gerechten die heerlijk smaken en makkelijk te bereiden zijn. 

1. VEGA: Frittata van (wilde) spinazie en ricotta

Ingrediënten:
– roomboter/kokosolie
– 1 ui
– 100 gram flageoletbonen of witte bonen uit blik of pot uitgelekt en afgespoeld
– 200 gram verse (wilde) spinazie (kan ook ‘gewone”diepvriesspinazie zijn)
– 3- 4 eieren
– 5 eetlepels ricotta of kwark
– zout
– verse of diepvrieskruiden
– peper
– paprikapoeder

Bereiden:
Verhit de roomboter of kokosolie in een koekenpan. Versnipper de ui en fruit deze in de pan tot de ui zacht en lichtbruin is. Voeg vervolgens de flageoletten en spinazie toe en bak het geheel enkele minuten. Klop de eieren los en voeg ze toe aan het mengsel. Schep daarna de ricotta door het mengsel en bestrooi deze vervolgens met de kruiden en specerijen. Laat het mengsel stollen, eventueel met een deksel op de pan. Zet de frittata eventueel kort onder een grill tot deze bruin is.

 

2. VIS: Makreel tandoori:

Ingrediënten:
– 1 theelepel komijn
– 2 theelepels verse gemberwortel
– ¼ theelepel gemalen kardemon
– Cayennepeper
– 2 theelepels paprikapoeder
– zeezout
– 1 teen knoflook
– 1 eetlepel citroensap
– kwark
– 2-3 makreelfilets
– 2-3 uien
– 1 paprika
– gemengde sla

Bereiden:
Rooster een theelepel komijn in een koekenpan en doe deze daarna in een vijzel. Snijd de verse gemberwortel fijn en voeg deze samen met de gemalen kardemon, cayennepeper, paprikapoeder, zeezout en knoflook (geperst) toe aan de komijn in de vijzel. Wrijf alles goed fijn en voeg het citroensap toe. Meng het daarna in een kom met enkele eetlepels kwark. Verdeel de zelfgemaakte marinade in een lage ovenschaal, leg de makreelfilets hier en laat de marinade een paar uur goed intrekken. Verwarm de oven voor op 230°C en bak de makreelfilets ongeveer 12 minuten in de oven tot deze gaar is. Bak ondertussen de uien in ringen en paprika in reepjes in een koekenpan. Serveer met een gemengde salade.

 

3. VLEES: Gewokte biefstukreepjes

Ingrediënten:
– kokosolie/ghee
– biefstuk
– sojasaus
– gember
– knoflook
– ui
– paksoi
– taugé
– groene paprika
– verse koriander
– Chinees vijfkruidenpoeder
– sesamzaadjes

Bereiden:
Snijd de biefstuk in dunne reepjes en doe deze in een kom. Voeg de sojasaus, gember en knoflook toe en roer het geheel door. Verhit een wok en voeg de helft van de kokosolie/ghee toe. Roerbak de biefstuk kort en haal het vlees daarna uit de pan. Verhit de rest van de kokosolie/ghee en voeg de gesneden ui, paksoi, taugé, groene paprika, verse koriander en Chinees vijfkruidenpoeder toe. Roerbak de groenten en kruiden op een hoog vuur, doe het vlees terug in de wok. Bak de groenten niet te lang zodat deze knapperig blijven. Strooi sesamzaadjes over het gerecht.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Het zit in mijn genen…zijn wij slachtoffer van ons DNA? Over genetica en epigenetica Deel 2

In onze vorige column ging het over DNA en erfelijkheid. DNA kun je zien als de sloten op deuren naar ruimten die je leven kunnen verrijken of minder plezierig maken. Een aantal van de sleutels om deze deuren te openen heb je vaak zelf in handen. Want wist je dat je bepaalde genen in je lichaam “aan” kunt zetten en bepaalde genen buiten bedrijf kunt stellen die niet goed voor je zijn?

Lees verder »

Het zit in mijn genen…zijn wij slachtoffer van ons DNA? Over genetica en epigenetica Deel 1

De Coronatijd maakt ons bewuster van onze kwetsbaarheid. Er is veel discussie gaande over oorzaken, risicoprofielen en blijvende schade na een besmetting. Bij de ene mens lijkt het virus tot expressie te komen met minimale klachten en geen restverschijnselen. Een andere persoon komt in het ziekenhuis terecht op de intensive care en moet vechten voor zijn leven of overlijd zelfs. In hoeverre spelen onze genen een rol in het hebben van een goede weerstand of het ontstaan van ziekte en gezondheid.

Lees verder »

Opkikkertje nodig?

Koffie heeft veel voordelen maar een teveel aan cafeïne kan leiden tot slapeloosheid, hartkloppingen, rusteloosheid en zelfs angst-, paniek- en paranoïdegevoelens opwekken. Moeten we daarom voorzichtig(er) zijn met koffie?

Lees verder »

Sta ik in brand?

Een langdurige stresssituatie heeft vele namen overspannenheid, burnout of opgebrand. Een depressie kan soms zelfs het gevolg zijn van langdurige stress. Maar hoe herken je nu of je in de door stress gedreven trein zit met een mogelijke stop op een van de genoemde eindstations? Hoe ga je ermee om?

Lees verder »

Uitgeput…..?

Overspannenheid, uitputting en burnout het lijkt wel of steeds meer mensen klachten ervaren die in deze categorie vallen. De verklaringen rondom de oorzaak en gevolgen lopen nogal uiteen In dit artikel vertelt Corien Lodder er meer over

Lees verder »

Je medewerkers zijn de motor van je organisatie. Sputtert die, dan sta je stil. Zorg voor een volle tank, nu en straks. Stay strong. Tank HumanFuel.

HumanFuel
Reeweg 146, 3343 AP
Hendrik-Ido-Ambacht
+31 (0)6 46 80 93 19
info@humanfuel.nl

schrijf je in voor onze nieuwsbrief


© 2020 All rights reserved​

webdesign by Laforma®